Quim Varela - Portafoli


Treball d’autor

O labor de crear, quan produeixes i generes - Art, Obres, Projectes, etc. Amb estil propi i únic que neix d’un mateix.


    


Carpeta UB

Conjuntament amb Lourdes Soriano Samper, aquest disseny va ser el guanyador del Primer Premi del Concurs Públic de la Carpeta i Imatge Corporativa de la Universitat de Barcelona 2008-2009 (UB).

Els vots populars de l’alumnat de la UB, van deliberar por majoria absoluta al guanyador, que va ser designat por el Tribunal Institucional i nomenat amb el seu pseudònim: ”Significació Intrínseca” Nom que evoca el propòsit del disseny: Mitjançant transfers tipogràfics i la superposició dels mateixos, a manera d’escala gradual ”in crescendo”, tal com els nostres propis coneixements, transmet l’evolució i aprenentatge per a la formació i autorealització personal, dins del circuit universitari i la travessia del saber humà, fins a aconseguir els nostres propis objectius i propòsits de vida.


    


kill quimix

LOCALITZACIÓ: Col·locat en la paret del local [Plaça Santa Catarina, 2, Barcelona]. El protocol a seguir per a la seva integració in situ va ser, reduir la proposta inicial, treballada a gran escala, i portar-la a quatre tintes -veure última fotografia- , on s’aprecia el fotomuntatge i altres tècniques gràfiques, per a la seva composició sobre paret amb imprimació de pintura ultraviolada, juntament amb acrílics i retoladors per al treball del dibuix i així; concebre l’obra final-acabada.

SINOPSI: La idea a representar ve fixada pel mètode publicitari i la seva translació a la tècnica de la Pintura Mural i les seves pràctiques artístiques. Rescatant a una actriu popular com Uma Thurman i enclavant-la dins d’un context esquinçador. Veiem un cor rebentat, que explota en la seva forma i conté l’essència del moment passional. De la mateixa manera, resta partit per la meitat i trencat, mentre ella roman en peus; com a estandart i representació d’una gesta finalitzada. D’una batalla guanyada. Sota el procés creatiu de la recreació de quatre cors diferents, muntats amb [Photoshop i Illustrador] i la imatge de l’actriu, extreta del cartell de la pel·lícula KillBill, es recull la síntesi gràfica de colors i es construieix la temàtica redibuixant la representació a plasmar.


    


Impremta Varela - 80è aniversari

Cartell publicitari per a l’Empresa d’Arts gràfiques: Impremta Varela de Santa Coloma de Gramenet. Forma part d’una trajectòria de projectes basats en el propi disseny de la imatge corporativa i el seu continuum, ja que amb ella es treballa tot el ventall de suports i aleatoris vinculats al disseny i la creació artística per a la seva difusió, en tots els mitjans. En concret, ens centrem en el Cartell de l’aniversari dels 80 anys de professionalitat i servei en les Arts Gràfiques, des dels seus inicis l’any 1935 fins al 2015, reflectit en el Cartell, però de fet, fins als nostres dies.

La idea era representar la consecució de figures geomètriques a manera de pastilles de color i la seva cohesió amb les tipografies presentades. Però la inspiració és presa del moviment artístic rus anomenat Constructivisme Rus que es donar el 1914 com un Art de progrés, incloent l’Arquitectura. D’aquí, les composicions es generen amb aquesta visió utilitària, i és amb aquest exercici de recuperació, on recordem una de les seves manifestacions, com és l’Art d’Agitació Propaganda que segueix vigent i és reconegut mundialment amb artistes com Rodchenko o El Lissitsky. Per la seva simplicitat i funcionalitat alhora de plantejar evolució, moviment-progress i síntesi. Traduït mitjançant la disposició de línies, quadrats, cercles i altres figures geomètriques que sota la senzillesa tanquen un sense fi de significats. Amb aquest Cartell queda plasmada la intenció del seu creador i el seu posicionament.


    


Impremta Varela

Incorporat en la sèrie del Cartellisme Corporatiu per a l’Empresa «Impremta Varela» de Santa Coloma.

L’ús de tipografies variades, versàtils i funcionals; es realitza la composició per a la seva campanya publicitària, que es donarà cabuda en revistes, mailings, calendaris i altres amb el mateix motiu. L’acabo final es realitza mitjançant el [Illustrator].


    


Cowotype

Tipografia creada per Cowowo. El naixement va venir donat per la creació de la imatge corporativa de l’empresa, en la qual la intenció era cohesionar el tot en una sola peça gràfica (Logo i Imago).

Arran de generar un logotip específic va anar agafant protagonisme la tipografia i així es va acabar creant la seva identitat. D’ella sorgeix tot l’alfabet. El seu procés creatiu i l’evolució de les lletres esdevé amb el Illustrator, després de generar amb Fontforge i així obtenir l’arxiu cowotype.ttf.


    


Bang!¿

Peça d’Autor de 45x60cm realitzada en Serigrafia.

La composició vol expressar un estat de dificultat en la vida. Aquests moments, on sembla que el cap et vagi a esclatar, a causa de l’acumulació d’emocions i sentiments calats en ella. A tots ens arriba el límit i després d’ell, l’explosió i de nou l’alliberament cap a un nou estat de felicitat. Tot el treball va ser molt renovador, a tots els nivells, personal i professional. Aquest va ser un d’una sèrie en la qual vaig recuperar el meu estigma compositiu mitjançant diverses tècniques i bagatge professional; tant artístic com a digital. Finalment el muntatge es tanca amb Photoshop, Illustrator i edició en Serigrafia.


    


Impremta Varela

Incorporat en la sèrie del cartelisme Corporatiu per a l’Empresa Impremta Varela de Santa Coloma. En aquest cas, es tractava de promocionar-la i seguint la línia del Constructivisme Rus, s’evoquen els mateixos paràmetres.

Es va presentar per a la seva posterior realització gràfica sobre diverses aplicacions com, revistes, mailings, etc. A més de traslladar-se a gran grandària per formar part del propi espai, en gran format; tant interior com a exterior.


    


Impremta Varela

Incorporat en la série del Cartellisme Corporatiu per a l’Empresa Impremta Varela de Santa Coloma. La seva finalitat era constatar com a Calendari Oficial del 2016, però es va ampliar a altres divulgatius i també en format gran per a l’ús dins de l’Empresa com a recurs visual i promocional.

La idea neix de la superposició de tipografies o lletres, dissenyades i col·locades estratègicament per realçar una en concret i enaltir la seva lectura, creant el mes de l’any. Podem visualitzar cadascun dels mesos en la diapositiva nº2. El vermell fa que no puguem ometre la lectura i amb ell, l’esdevenir dels dies. El tractament del color va a la recerca de tots els escomesos que concerneixen en una Impremta i per això, aquesta subtilesa en la seva representació, que si aconseguim parar un segon veurem la intenció del dissenyador.


    


Un gintònic collons!

LOCALITZACIÓ: Col·locat en la paret del Bar LUPARA [Plaça Santa Caterina, Barcelona].

SINOPSI: Pintura Mural creada per una sèrie de peces promocionals de la beguda GIN TONIC, per LUPARA. L’enfocament de la creació ve donat a través de la paròdia i la sàtira de cada personatge escollit. En aquest cas l’actor Robert de Niro i la seva famosa escena de Taxi Driver, queda caricaturitzada mitjançant un cogombre en mà, quan sosté una pistola en el fotograma real. El procés de treball traslladat al mur, es regeix en la reducció de tres tintes planes (veure-última fotografia i la proposta inicial), reflex de la síntesi d’imatge tractada en [Photoshop i Illustrator], per arribar a la imatge òptima i d’estètica Mural traduïda en acrílic i sobre paret.


    


Santa Merilyn

Pintura Mural encarregada per al local situat a Barcelona, Plaça Santa Caterina nº2. La idea era transmetre la santedat d’un personatge tan criticat en la seva època com va ser la famosíssima actriu i cantant Marilyn. Emular la seva tipificació com una Mare de Déu i totes les connotacions que la suma d’ambdues generen. Dos conceptes contradictoris, sota l’estímul Marylineano de pin-up, seductora i sinuosa VS la castedat i la virginitat etèria.

La suma d’ambdues és provocadora gràficament i alhora reflexiva en el seu contingut. El procés de creació i col·locació sobre paret, tracta d’una reducció a sis tintes planes. En l’última fotografia del disseny inicial, apareix aquest fotomontaje amb els dibuixos realitzats en Photoshop i Illustrator. La paret està dotada d’una imprimación-capa de pintura- ultraviolada i el dibuix està pintat en acrílic i rotuladors.


    


Jimi Hendrick’s

LOCALITZACIÓ: Col·locat en la paret del Bar LUPARA [Plaça Santa Caterina, Barcelona].

SINOPSI: Pintura Mural creada per una sèrie de peces promocionals de la beguda GIN TONIC, per LUPARA. L’enfocament de la creació ve donat a través de la paròdia i la sàtira de cada personatge escollit. La composició per a aquesta creació era conjuminar i vincular el personatge amb la marca de ginebra-Hendrick’s-. A través de la fusió entre imatge i tipografia, s’unifiquen tots dos conceptes i neix una llimona sorgida del pèl del mític músic que connota al del gin tonic i així a la venda concreta del Hendrick’s. La idea assemblada t’atrapa i et deté seductorament, vestida amb dues tintes, de negre i groga llimona


    


Cowotype Bold

Tipografia creada per Cowowo. Després de la realització de Cowotype, va esdevenir la seva versió BOLD i el seu arxiu Cowotypebold.tff.


    


Impremta Varela

Incorporat en la sèrie del Cartelismo Corporatiu per a l’Empresa Impremta Varela de Santa Coloma. A manera de reticle neix el caràcter principal de l’Empresa: La lletra ”G”. En el seu si, enclavat un ull, que percep en ell un món digital, ja que en el mateix, transiten totes les gammes de colors.

Aquest Cartell ha estat utilitzat en diverses Campanyes, mitjançant anuncis, revistes, pamflets i altres divulgatius promocionals com a mítics i tríptics, mailings, lones i roll-ups. És la pura imatge de la Impremta viva.


    


That’s amore

Peça d’Autor de 140x100cm realitzada en Tècnica Mixta.

La idea era aconseguir la pròpia textura de l’embolcall dels condons, realitzant una composició cromàtica dels seus mateixos colors, tonalitats i lluentors. Donant-li un acabat en làtex com el seu producte. Aquesta relació interior/exterior i aquest desvetllar continent i contingut, emana la metàfora intencionada cap a l’amor, tal com ho asseguis per dins és per fora. Protegeix-ho, cuida-ho, estima-ho.


    


Tremens Type

Tipografia creada per dur a terme el disseny de la web del grup musical Tremendamente.com. L’autenticitat del grup, reclamava un interès gràfic especial i per això i com a fi, va ser la creació de la seva pròpia tipografia corpòria, traçada i redibujada mitjançant bolígraf i a mà alçada.

Va ser l’inici d’una tipografia i la creació del seu alfabet filtrat en photoshop i acabat en Illustrator. Amb el programa Fontforge es conclou el seu arxiu com a tal: Tremenstype.ttf


    


Bee feater my freind

LOCALITZACIÓ: Col·locat en la paret del Bar·LUPARA _[Plaça Santa Caterina, Barcelona].

SINOPSI: Pintura Mural creada per una sèrie de peces promocionals de la beguda GIN TONIC, per LUPARA. L’enfocament de la creació ve donat a través de la paròdia i la sàtira de cada personatge escollit. I en aquest cas, utilitzar la famosa frase: ”Be water my friend”, de l’anunci que va emetre BMW amb Bruce Lee, durant el 2006-2007. El joc de paraules o Anagrama és utilitzat per crear la transposició de les lletres d’una paraula per crear el resultat visible i completament diferent. Portant de nou el registre a la marca Beefeater. Tot realitzat en acrílic sobre paret.


    


Universitat de Lleida

Lorem Ipsum es simplemente el texto de relleno de las imprentas y archivos de texto. Lorem Ipsum ha sido el texto de relleno estándar de las industrias desde el año 1500,

Lorem Ipsum es simplemente el texto de relleno de las imprentas y archivos de texto. Lorem Ipsum ha sido el texto de relleno estándar de las industrias desde el año 1500,


    


God save the gin

LOCALITZACIÓ: Col·locat en la paret del Bar·LUPARA _[Plaça Santa Caterina, Barcelona].

SINOPSI: Pintura Mural creada per una sèrie de peces promocionals de la beguda GIN TONIC, per LUPARA. L’enfocament de la creació ve donat a través de la paròdia i la sàtira de cada personatge escollit. És la peça clau i l’essència de la sèrie. ja que és la mare Regna d’Anglaterra, de qui coneixem consumeix aquesta beguda. Alterant la seva imatge i portant-la a una simulada portada del disc de Sex Pistols i transmutan la frase commemorativa i himne nacional: God save theQueen.


    


Creu Roja

Cartell per encàrrec per a la Creu Vermella. El missatge era clar i el seu motiu unificador. Per això, amb la figura del rubicub, es va formar una imatge que integrés aquesta condició: Tots som un.

Com a únic element del que apareix el logo corporatiu d’aquesta gran fundació i amb l’ajuda del Photoshop/Illustrator]es va confeccionar el propòsit-objectiu




Gymi Jam - Video DJ

Elaboració d’un VIDEO-DJ amb creacions de vídeo diverses, punxant música en directe, exercint diferents loops preparats en videos curts i filtrats amb aftereffects;

al seu torn barrejats amb el programa arkaos, especial per a mesclar vídeos en directe- i produït reeixidament.

veure web

    


Yes we gin

LOCALITZACIÓ: Col·locat en la paret del Bar · LUPARA _[Plaça Santa Caterina, Barcelona].

SINOPSI: Pintura Mural creada per una sèrie de peces promocionals de la beguda GIN TONIC, per LUPARA. L’enfocament de la creació ve donat a través de la paròdia i la sàtira de cada personatge escollit. Sumant en aquest cas, la frase cèlebre: Yes we ca, de la campanyapolítica del President Barack Obama a EUA. El canvi ve dau per la variació de la paraula ca per gin, i de nou, l’alteració sintàctica juntament amb el tractament de la peça componen el resultat a dues tintes.


    


Doctype 8

Peça d’Autor de 100x70cm realitzada sobre làmina estucada mate.

De la sèrie de làmines d’experimentació amb tècnica mixta sobre paper estucat, articulant mètodes sobre la representació artística i tipogràfica segons tècniques i formes.


    


Galeria Espai B

Encàrrec del catàleg de la Galeria d’Art Espai B, destinat a la participació de la Fira d’Art Internacional Contemporani ARC Madrid. El disseny de portada i la seva composició estan realitzats en tècnica mixta, on el joc amb les lletres emet la predominança de la “B” per enfortir el nom de la galeria.

El treball està realitzat per Lourdes Soriano Samper i Quim Varela_Dissenyo i Continguts_. A més de la Producció i Mediació d’Artistes i Galeria. Es tractava de dur a terme tot el circuit artístic per treure a la llum la galeria i els seus artistes, en el marc internacional des d’ARC. El seu procés de treball parteix de l’artístic cap al digital, amb la utilització del Photoshop i el QuarkXpress.


    


Doctype 2

Peça d’Autor de 100x70cm realitzada sobre làmina estucada mate.

Pertany a la série Letters on buscava experimentar diferents tipus de tècniques: ·Tranfer · Pintura superficial · Reserves, etc.


    


Impremta Varela

La intenció de crear aquest disseny, va ser com a evolució promocional i publicitària per a la Impremta Varela. El seu procés creatiu consta de la realització de taques en colors diferents (CMYK) per generar finalment amb Ilustrator el seu estat corporatiu, guardant relació amb l’empresa destinada.

Ha estat una imatge dotada per al canvi de gràfica corporativa de l’empresa. Es va utilitzar en diversos suports publicitaris i promocionals. Així com per a papereria, cartellisme i grafisme per vestir la sucursal de copisteria de la mateixa, al Carrer Major 24 de Santa Coloma de Gramenet. La seva divulgació ha arribat a revistes, passant pel seu procés creatiu esdevé a partir de l’ús de tinta sobre paper i finalment la seva composició a través d’Illustrator.


    


Terras Gauda

Disseny de cartell per al concurs de Cellers-TerrasGauda. La idea era recrear la terra de procedència del vi: Galícia.

Seguint la línia i estil de superposició tipogràfica i elements significatius, en aquest cas els peixos de les Ries Baixas, i anar generant la lectura i recorregut del cartell, per així correlacionar el vi amb la seva denominació d’origen. Apareixen en ell totes les referències per degustar un bon vi a la vora del mar.


    


Impremta Varela - Sant Jordi 2016

Cartell creat per Impremta Varela i la festivitat de la Diada a Catalunya.

A través d’un mailing, elaborada a partir de tipografies específiques i amb una sensibilitat concreta, per emetre l’emoció del sentiment viu i social que transmet aquesta tradició d’identitat històrica, cultural i literària. La composició també fa referència al món de la Impremta per la metodologia emprada en el seu exercici artístic. La rosa a manera de aiguada, enalteix l’olor i l’essència de la pròpia Cultura Catalana.


    


Impremta Varela

Incorporat en la sèrie del cartellisme corporatiu per a l’empresa Impremta Varela de Santa Coloma. La idea prové de l’Escola d’Art Bauhaus i el seu modus operandi.

Sobre la base d’uns componedors tipogràfics es va desenvolupant l’efecte gràfic buscat, emulant a l’ús i la manera d’imprimació a l’origen; però traslladat al cartell mitjançant la fotografia de plató i el muntatge digital. Es crea un assentament absolut en la seva lectura, pel pes visual que emanen les peces de plom i que conviuen amb la modernitat, ja que s’empasten al mètode íntegrament comunicativa. Ha estat una imatge molt reconeguda i reproduïda.


    


Doctype 5

Peça d’Autor de 100x70cm realitzada sobre làmina.

Creada en tècnica mixta, la idea es basa en la representació gràfica del llenguatge HTML, PHP i CSSE que resideix en qualsevol web. La seva fi és transmetre aquests continguts com una imatge d’allò que resta invisible a l’usuari de la xarxa.


    


    


Double me

Peça d’Autor de 50x40cm realitzada sobre làmina.

Pertany a la sèrie d’experimentació enfocada cap a la fotografia. A l’ús de tiratge de fotos i revelat, mitjançant exposicions vàries o doble exposició en una mateixa fotografia o mateix negatiu i de la mateixa manera, en aquest joc artístic també en el seu revelat amb l’ampliadora i baix motius gràfics; es troba el seu desenvolupament


    


    


Llargcircuit

Peça d’Autor de 100x30cm realitzada sobre làmina.

Peça pertanyent al procés d’experimentació mitjançant fotocòpies, el mètode de les quals permet crear una transició visual de la imatge que sembla desintegrar-se; lloc que incidint el captura un moviment sobre la mateixa, apareix l’efecte sobre el paper de l’acte artístic. Una vegada realitzat, es filtra en Photoshop.


    


    


Doctype 3

Peça d’Autor de 120x70cm realitzada sobre làmina.

Pertany a la série Letters, la cerca és experimentar amb diferents tècniques: ·Transfer ·Pintura · Aquarel·la ·Reserves, etc.


    


Cogràfic

Cogràfic és el logotip creat específicament per al nou projecte vigent de la “Impremta Varela”. Una proposta de renovació del concepte intern de funcionament i dinàmiques, com de manera externa, pensat com una extensió d’amplificació artística a tots els nivells i proveint el recinte de tots els serveis per crear una cèl·lula de treball gràfic i estètic. La materialització del mateix és un Coworking Gràfic.

Amb aquest canvi substancial i existencial, la idea originària era realitzar un logotip amb la intenció que detonés el grafisme que embolica el mètode de treball. Així per a la seva elaboració, es van utilitzar diferents tipografies clàssiques-Sans Serif i Roman- aconseguint un punt central de color amb la lletra “g”, que connotés el món de la impremta, així com de les arts gràfiques. La seva composició està fora de registre, podent-se veure en el seu disseny els quatre colors intencionats i a propòsit com a fusió d’un tot i d’un nucli que agrupa el tècnic, l’artístic i la tecnologia-digital- existents en el seu si. La tècnica utilitzada és a través de l’ús de fotocòpies i el trasllat als programes de disseny gràfic, amb el seu tractament digital, per a la seva formalització final.


    


Inestype

Elaboració d’una tipografia, realitzada mitjançant mòduls tipogràfics de lletres en fusta. El seu procés de creació està estipulat mitjançant la tècnica de el “Stamping”. Pintant la tipografia amb acrílic i estampant-la sobre paper estucat mate de 300gr a manera de transfer.

La idea era crear-ho de manera grotesca i amb força, per acabar polint una imatge que condensa acte i funció. El seu estat final segons lletra, intensitat i acte, es reflecteix amb gran artisticidad. Esclata una tipografia central, envoltada d’una estampida de vitalitat al voltant, provocant un efecte innovador i orgànic únics.


    


Banana is my power!

Peça d’autor de 100x70cm, realitzada en stencil –i pintura sobre llenç. L’ús d’aquesta tècnica mixta fa reminiscència a l’Art Pop, pel seu tractament i per la seva crítica artística.

L’autor, se serveix del maneig dels seus fons superposats replets de missatges, mentre col·loca en un primer plànol el personatge subjecte del seu atac: Donald Trump, president d’EUA. A manera de figura de còmic dels anys 50, mitjançant colors plans, ens predisposa a aquest personatge coronant-ho amb una banana en el cap. Símbol fàl·lic pel qual ens retrata i caracteritza a Trump, acusat d’assetjaments sexuals i altres atrocitats, així com, pels seus discursos, masclistes, xenòfobs, racistes, xovinistes, etc. L’autor, ho deixa centralment col·locat i tractat com a objecte de consum sota el seu slogan. Ho ridiculitza i posa d’entredit el seu detestable i pèssima trajectòria política i apunta de ple a tota aquella societat americana, que ho consideren la seva icona social i cultural.


    


Te quiero

Peça d’autor de 100x100cm, pintura sobre llenç. Els cors desborden el plànol pictòric ple de color i superposicions del mateix element repetit i reiterant un sentiment incontrolat;

per en definitiva sobresortir del fons i segellar els seus marges molt directe: Et vull. De tots els colors i sobre totes les formes. Amb tot el que tanca aquesta paraula i sense evitar-ho, explota frontalment, flota i crida, s’obre pas entre alegria i plor per als nostres ulls i ens vessa tot el seu poder. Ens situa tal qual davant, per prendre plenament consciencia en cos i ànima.


    


Starman

Peça d’autor de 200x70cm, realitzada en stencil, una tècnica que a partir d’ara serà una constant per a moltes de les seves sèries pictòriques. El treball consta a realitzar la composició mitjançant una plantilla, calc o “grimpa”, que li permet realitzar múltiples disposicions de color sobre qualsevol suport.

El recorregut de la pintura es realitza segons el detall, de vegades a pinzell unes altres amb diversos utensilis artístics i altres usos de creació pròpia. La proposta de l’artista va dirigida cap a un amor còsmic lluny de qualsevol estat terrenal, intangible, incomprensible..., aliè al món carnal. Més prop de l’univers i de l’ho atemporal. Allò infinit, puro i etern. Ve a dir: no entenc res, però t’estimo igualment.